اصول فلسفه و روش رئالیسم

تبیین و تشریح کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم

اصول فلسفه و روش رئالیسم

تبیین و تشریح کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم

تمهید

دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۳۵ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

انسان ها از روزهای نخستین زندگی در پی شناخت واقع و عالم پیرامونی خویش بوده اند. این شناخت به مرور زمان و به برکت انبیا و اولیا و حکمای الهی کم کم رو به تکامل رفته است.

به جرئت می توان گفت که در هیچ عصری به اندازه عصر فعلی #انسان ها دغدغه شناخت خویش و عالم پیرامونی خویش را نداشته اند و عجیب تر این است که به سبب پیچیدگی ها و اسباب انحراف موجود در هیچ زمانی مثل زمان فعلی واقعیت و حقیقت نفس و جهان و خدای آن بر بشریت پوشیده نشده است.

در زمانه ما از طرفی بیشترین انحرافات نفسانی و فکری موجود است و از طرف مقابل به برکت حکما و عرفای اسلامی بیشترین و منظم ترین روش شناخت از عالم هم در اختیار ماست.

تا زمان های نه چندان دور حکما مصلحت را در این می دیدند که اسرار علمی فلسفی و نفس شناسانه را با ادبیاتی خاص و پیچیده ارائه دهند.

لکن در 60-70 سال اخیر به دلیل هجوم افکار #ملحد و #مادی و فاسد بر خویش ضرورت دیدند که اسرار الهی را به بیانی عامه پسند اما دقیق با لسانی روان برای مخاطب عمومی عرضه کنند.

با توجه به دغدغه ای که مطرح شد در این عرصه کتاب "#اصول-فلسفه-رئالیسم" علامه #طباطبایی، چون آسمانی بیکران در عوالم علمی طلوعی کرد و تشنگان حکمت و گمگشتگان دیار معرفت را سیراب نمود.

مزین شدن این آسمان به خورشیدی چون یادداشتهای استاد شهید مرتضی #امطهری باعث تکامل این اثر یگانه شد.

 نوع نگاه خاص استاد شهید باعث شد  قشر دانشجو و دانشگاهی که علاوه بر نیاز طبیعی به حکمت با فلسفه غربی نیز در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، استفاده های دو چندانی ببرند و ملجائی برای پرسش های خویش بیابند.

پس از گذر ایامی از بحث و گفتگو در این کتاب با طلاب و عزیزان قمی بر آن شدیم تا نکاتی که در مقام آموزش نیاز است را به صورت حاشیه ای نگاشته تا اگر کسی امکان کلاس رفتن ندارد و یا تا کنون کار علمی فلسفی انجام نداده برای فراگیری این کتاب دچار سختی نشود.

به همین منظور امکان ارتباط با شما مخاطبین عزیز هم مهیا است تا اگر سوال، نقد و یا اختلاف قرائتی نسبت به متن موجود بود به راحتی انجام پذیرد و سبب استفاده بیشتر گردد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی